Snímek, který Evald Schorm realizoval ve spolupráci se scenáristou Zdeňkem Mahlerem, vznikl jako jejich odpověď na srpnovou okupaci Československa sovětskými vojsky. Na rámcovém příběhu krizové situace v jedné vesnici reflektují dusnou atmosféru spojenou se ztrátou ideálů a obavami o budoucnost, která byla tolik příznačná pro tehdejší situaci v Československu. V dramatické sevřenosti místa a času tvůrci nahlíží jeden den ze života vesničanů, mezi nimiž se náhle začne šířit poplašná zpráva o blížícím se nebezpečí. Nastává totální chaos a v panicky nepřiměřeném jednání poháněném nejistotou a strachem jednotlivci obnažují své pravé charaktery. Schorm ve filmu opětovně zkoumá stěžejní téma své tvorby: lidskou morálku a její pokleslost. S ohledem na dobové souvislosti sovětské okupace je film podobenstvím o české zbabělosti a malosti, které ani dnes neztrácí nic ze své nadčasovosti. Režisér se premiéry svého trezorového filmu nedočkal – zemřel rok a půl před jeho uvedením v červnu 1990.
Jana Bébarová