Podobně jako profesor Karas v podání Huga Haase v prvorepublikové komedii Martina Friče Mravnost nade vše, i Lasicův docent Šťastný svým studentům káže o etice a morálních zásadách. Jím proklamované teorie však v jeho osobním životě selhávají, když se stejně jako Karas potkává s dcerou z prvního manželství, jíž dlouhá léta neviděl a která mu do jeho dosavadního spořádaného života vnese chaos. Šťastný se stává nešťastným, když je nucen kvůli dceři a blahu jejich vztahu porušit své mravní zásady a přimluvit se za ní u kolegy, aby byl přijata na medicínu. Respektive poskytnout kolegovi za jeho službu protislužbu, čímž se spouští jeden velký kolotoč protekcí. Podobně jako Fričův nestárnoucí filmový hit je i Samorost režiséra Otakara Fuky pojat jako konverzační veselohra, jejíž humor plyne z pokoušení morálních zásad ústředního hrdiny a jeho komického jednání. Slovy jedné z postav: „na filozofii se jeden blbec ztratí“.
Jana Bébarová