Literární díla Vladimíra Párala, často tematizující stereotypy všednodenního života, představovala za komunistického režimu širokou studnici námětů pro filmové tvůrce. Jmenovitě se jednalo o jeho novely Soukromá vichřice a Katapult či romány Mladý muž a bílá velryba a Radost až do rána. Těsně po politickém převratu byl do českých a slovenských kin uveden další, v pořadí pátý filmový přepis jeho knihy. Jednalo se o adaptaci Páralova částečně autobiografického románu Muka obraznosti, který představil autorova typického hrdinu – mladého, sebevědomého chemického inženýra. Marek Paar (Jiří Pomeje) po absolutoriu na vysoké škole nastupuje do svého prvního zaměstnání v textilní továrně v Liberci, kde prožívá (pro spisovatelovu poetiku příznačné) erotické příhody. Snímek, na němž spolupracoval uznávaný scenárista a dramaturg Václav Šašek, nesl podtitul „Erotická opereta o mladém budovateli“. Situovaný do období konce padesátých let odrážel film dobové společensko-politické klima protkané prázdnými budovatelskými hesly.
Jana Bébarová