Jestli se některý z porevolučních českých filmů může pyšnit přívlastkem kultovní, pak je to bezesporu Kouř. Tento „muzikál totalitního věku“, jak zní jeho podtitul, sice ve své době díky chaotické revoluční situaci zapadl, nicméně s postupem let jeho divácká obliba rostla. Originální pojetí žánru muzikálu, groteskní nadsázka a osobitá vizuální i herecká stylizace jsou důvody, proč je Kouř dodnes přitažlivým dílem. Příběh o počínající kariéře mladého idealistického inženýra Mirka vtipně karikuje fungování a vztahy na pracovišti v rámci normalizačního systému, jemuž velí jedinci, kteří sice mají skvělé kádrové posudky, ale schopnosti nijaké. Jako svůj druhý celovečerní projekt natočil Kouř velký talent z FAMU Tomáš Vorel, který do jeho koncepce výrazně promítl vliv specifické poetiky souborů Pražské pětky a divadla Sklep. V jejich duchu klade důraz na stylizovaný slovní projev, tanec, zpěv a hudební čísla s dnes již legendárním Arnoštkem a jeho diskotékou.
Jana Bébarová