Do dnešního dne natočil Saša Gedeon, velký talent nové režisérské generace 90.let, pouze dva celovečerní filmy. To mu však stačilo k tomu, aby se nesmazatelně zapsal do paměti diváků a kritiky. Pozitivní přijetí měly již jeho školní filmy na FAMU a ovace posléze sklidila i jeho celovečerní prvotina Indiánské léto. Neméně úspěšný byl i Návrat idiota (1999), který si vydobyl hned pět Českých lvů včetně těch nejhlavnějších za nejlepší film roku, režii a scénář. V Indiánském létě lze rozpoznat tvůrčí vlivy a inspiraci filmy české nové vlny 60. let, jejich humorným, ale přitom autentickým pohledem na svět dospívající mládeže. Tak jako v případě tiché, uzavřené Kláry (Klára Issová), která tráví léto u babičky po boku extrovertní sestřenice Marie (Tatiana Vilhelmová). Malý, nenápadný snímek, v němž můžeme vysledovat paralelu s Formanovým Černým Petrem (1963), těžil především z hereckého minimalismu a stal se nezapomenutelnou a svěží tragikomickou generační výpovědí.
Jana Bébarová