Po Oscarach 2020: czas na międzynarodowe kino? 16 lutego 2020

Po Oscarech 2020: nadešel čas mezinárodních filmů?

Polští a čeští filmaři odjížděli letos z Los Angeles bez Oscarů. Přesto byl výběr poroty v jistém smyslu přelomový – veškeré nejdůležitější ceny totiž získal film mimo anglofonní kontext, konkrétně to byl jihokorejský snímek „Parazit“. Je to znamení, že filmy z Polska, České republiky i celého zbytku světa se už přestanou tísnit v kategorii „mezinárodní film“ a mohou směle cílit na nejvyšší ocenění.

Americká filmová akademie se konečně otevřela filmům mimo anglofonní kulturní oblast. Nestalo se to sice díky snímku z Polska nebo České republiky, nýbrž z daleké Jižní Koreje, ale i tak je to pro nás skvělá zpráva, neboť nám dává naději, že filmy natočené mimo Spojené státy americké se už mohou ucházet i o ta nejvyšší ocenění. „Oscary se konečně změnily na US Open,“ komentoval z Los Angeles výběr oceněných děkan FAMU Zdeněk Holý, jak o tom píše server iDnes.cz.

„Jsou to historické Oscary! VŠECHNO (scénář, režie, nejlepší zahraniční film, nejlepší film) VYHRÁL KOREJSKÝ FILM PARAZIT! Je tohle konec americké kinematografie, nebo naopak nový začátek? Návrat k odvaze, originalitě a dotýkání se toho, co je podstatné. Bravo!“ napsala na sociálních sítích režisérka Agnieszka Hollandová.

Polsko a Česká republika ceny nezískaly, ale nastupuje nová éra

Film Parazit Džun-ho Pona získal oscarové sošky v kategoriích „nejlepší film“, „režie“, „původní scénář“ a „nejlepší celovečerní mezinárodní film“. V té poslední zmíněné tedy porazil Boží tělo Jana Komasy. Tento polský režisér však měl radost i z úspěchu, jimž byla nominace samotná. Na setkání s novináři po slavnostním předávání Oscarů o tom hovořil takto: „Dnes jsme byli svědky historické události. Začali jsme se bavit už na červeném koberci. Oscary ztratily svou nabubřelost a pompu. Američané se začali otevírat světu. Objevila se tu nová generace. Jako tým jsme snížili věkový průměr.“

Ani Dcera Darii Kaščejevové cenu nezískala – v kategorii „nejlepší krátký animovaný film“ získal snímek Hair Love Matthewa A. Cherryho. V kategorii „nejlepší scénografie“, v níž byla za scénografii k filmu Králíček Jojo nominována Češka Nora Sopková, vyhrál pro změnu snímek Tenkrát v Hollywoodu Quentina Tarantina.

Mezi nejlepšími filmy světa

Nemusíme se však za nic stydět. Polský film se dostal mezi pět nejlepších snímků celého světa, do nejlepší pětice ve svých kategoriích se dostaly i dvě zástupkyně České republiky. Jiný český film – Nabarvené ptáče Václava Marhoula – pak byl vyřazen jen těsně před nominacemi, umístil se tedy mezi deset nejlepších světových filmů.

To vše svědčí o tom, že polská i česká kinematografie jsou na tom velice dobře. Když jim teď Parazit proklestil stezku, mohou se tedy vydat pro nejvyšší ocenění i ony.

[Anna Maślanka, přeložil Martin Veselka]

Návrat

Organizátoři

Spoluorganizátoři

Spolufinancování

Sponzoři

Hlavní partneři